Cu o avere estimată la peste 300 de milioane de euro, familia Umbrărescu a fost convinsă să preia combinatul de la Oțelu Roșu (județul Caraș-Severin). Redeschiderea combinatului este planificată pentru toamna acestui an, iar estimările arată că în prima etapă vor fi create între 100 și 150 de locuri de muncă, urmând să crească la 300 – 400 până în anul viitor.
„E adevărat, am vești bune. De câteva luni se încearcă preluarea sau cesionarea creanțelor de la uzina de la Oțelu Roșu. În urmă cu ceva timp, domnul deputat Silviu Hurduzeu și domnul primar Mălăiescu m-au rugat să facem o vizită la Ministerul de Finanțe, la ANAF, pentru a clarifica anumite aspecte tehnice vizavi de cesionarea creanțelor.
Am reușit acest lucru și astăzi vă pot spune că s-au cesionat creanțele la combinatul de la Oțelu Roșu. Au fost adjudecate de către o firmă din județul Bacău, care devine, practic, principalul creditor al combinatului. Pe lângă cele circa 12 milioane de euro cât au costat creanțele, pe care firma s-a angajat să le aducă în termen de maximum 30 de zile, dar le va aduce săptămâna viitoare, trebuie să dispună de un capital serios pentru redeschiderea combinatului.
Din câte cunosc, firma e foarte serioasă, în prima etapă va avea 100 – 150 de angajați și 300 – 400, până anul viitor.”, a declarat prefectul Ioan Dragomir pentru expressdebanat.ro.
Reprezentantul Guvernului României în Caraș-Severin i-a felicitat pe primarul Luca Mălăiescu și pe parlamentarul Silviu Hurduzeu pentru implicarea lor în repornirea combinatului, dar a dezvăluit că au existat și persoane mai puțin entuziaste. „Am discutat săptămâna trecută cu conducerea Direcției Regionale a Finanțelor Publice Timișoara și își exprima cumva nelămurirea, n-a înțeles poziția șefului Finanțelor din Caraș-Severin.
La o întâlnire în biroul directorului general, domnul Cozma l-a luat la întrebări și chiar l-a sfătuit pe acest investitor să își vadă de treburile lui fiindcă e complicată treaba la Oțelu Roșu. N-a înțeles nici dumnealui, nu am înțeles nici eu, dar bine că s-a semnat decizia de cesionare a creanțelor!”, a mai spus prefectul de Caraș-Severin.
Uzinele din Oțelu Roșu, o istorie de două secole
Uzinele din Oţelul Roşu (Caraș-Severin) și-au început activitatea la începutul secolului al XIX-lea, sub numele Ferdinandsberg.
Aici era prelucrată fonta produsă în topitoriile de la Rusca Montană și Rușchița. În perioada interbelică, uzinele din Oțelu Roșu făceau parte din trustul „Titan – Nădrag – Călan” al magnaților Max și Edgard Auschnith, iar după război au fost naționalizate.
În anii ’50, Oţelul Roşu producea foi de tablă şi era singura uzină din România care livra bare de oţel (4.000 de tone anual) şi fier laminat la rece (1.200 de tone anual), arătau documentele vremii. Cu timpul, centrul metalurgic a fost extins, iar numărul angajaților săi a ajuns să depășească 5.000 de oameni, scrie adevarul.ro.
O oțelărie electrică a intrat în funcțiune în anii ’70, iar în componența noului combinat se mai aflau laminoarele, o fabrică de oxigen, o fabrică de var și dolomită, o turnătorie și ateliere mecanice.
După 1990, combinatul a intrat în declin. A fost privatizat în 1999, când mai avea peste 3.000 de salariați. În trei ani, numărul muncitorilor a fost redus la circa 600, iar mai multe secții au fost închise.
UMB lucrează pe 2 tronsoane din Autostrada Transilvania
UMB lucrează în prezent pe cele două tronsoane de pe Autostrada Transilvania din zona Cluj-Sălaj. Este vorba despre tronsoanele Nădășelu-Zimbor și Zimbor-Poartea Sălajului, cu o lungime toată de circa 42 de kilometri de autostradă
Pe tronsonul de la Zimbor la Poarta Sălajului (circa 12 km), UMB a început lucrările efective în vara lui 2022. Inițial, contractul semnat în iulie 2020 presupunea 12 luni pentru proiectare și alte 24 de luni pentru execuție – cu alte cuvinte ar fi trebuit să fie gata din 2023. Cu toate acestea, proiectarea a început cu aproape un an mai târziu din cauze birocratice, iar alte tergiversări din partea statului au făcut ca proiectul să fie în întârziere față de datele anunțate inițial. Astfel, termenul actual pentru finalizarea proiectului este finalul anului 2025.
Lucrările executate sunt impresionante, dincolo de numeroasele poduri și viaducte, UMB lucrează intens la amenajarea dealului Zimbor acolo unde trebuie realizat un debleu major (gaură/săpătură) pe unde să treacă autostrada.
Pentru a susține această mega-săpătură în deal, UMB trebuie să realizeze mai multe ziduri de susținere și 15 berme (platforme/trepte mai late amenajate pe taluzuri pentru a le mări stabilitatea).
Pe 30 de km de la Nădășelu la Zimbor se lucrează de zor încă din primele zile din 2021, dar în ciuda mobilizării constructorului lucrurile s-au complicat – pe anumite porțiuni au început să aibă loc alunecări masive de teren, iar lucrările au fost sistate pentru a se găsi noi soluții tehnice și pentru a se schimba inclusiv traseul autostrăzii pe alocuri. Și aici finalizarea tronsonului este estimată undeva spre 2025.