Lucian Mindruta: „De ce am citit greșit cu toții povestea aparatului de citit palmele de la Cluj? O sa va explic de ce”

Updated on ianuarie 27, 2024 Profesorii adoratori de horoscoape, chiromanție, astrologie de la Inspectoratul Județean Cluj sunt dur criticați pentru asocierea cu un aparat care ar citi palma elevului și i-ar ghici destinul preofesional.

De ce am citit greșit cu toții povestea aparatului de citit palmele de la Cluj?
Pentru ca social media e teribil de superficiala cateodata. Mai toti l-au tratat ca pe un aparat de ghicit in palma – si el nu e asa ceva. Are in spate stiinta, ceva munca, un pic de studii – omul care l-a inventat are si ceva lucrari…
Problema e ca este BAD SCIENCE.
Si o sa va explic de ce.

Lucian Mindruta: „De ce am citit greșit cu toții povestea aparatului de citit palmele de la Cluj? O sa va explic de ce” 1

Principiul de functionare al aparatului este simplu. Trece curenti prin maini, acestia trimit impulsuri nervoase in creier, apare o reactie, aceasta e inregistrata si asa mai departe.
Ce informatii se pot obtine de aici?

Cea mai importanta e viteza de conductie nervoasa (NCV), de exemplu. Multe studii o leaga de inteligenta si e oarecum evident: neuronii care transmit informatii mai repede, care reactioneaza mai iute duc la un intelect superior. Exista si cateva studii legate de asta (si va las unul in primul comentariu) care spun ca nivelul de IQ e corelat intr-un mod semnificativ cu viteza de reactie si de conducere a informatiei in nervi.

Asta inseamna ca putem spune daca un om e inteligent cu un aparat? Teoretic, da. Practic, e mult mai simplu si mai ieftin cu un test cognitiv aplicat de un cadru medical specializat.

Putem insa, din informatii elactrice culese cu un aparat, care ne dau totusi doar o PROBABILITATE ca subiectul sa fie destept (si nu stim exact daca geniu sau doar moderat inteligent) sa facem predictii de personalitate sau cariera?
Evident nu.

Din doua motive, intre care al doilea e specific romanesc.
Primul este ca probabilitatea nu e destin. Si nici macar inteligenta. Sunt multe alte lucruri care intra in reteta succesului unui tanar, de la calitatea educatiei si pana la nivelul financiar al parintilor.

Al doilea motiv e insa si mai tragic. Sa presupunem ca aparatul ala gaseste intr-o clasa un geniu si un prost absolut. Care sunt sansele ca peste 10 ani prostul sa fie ministru si geniul doar un roman nefericit cu care societatea nu stie ce sa faca?
Va spun eu. Suta la suta!

Si nu mi-a trebuit niciun aparat pentru evaluarea asta. Doar experienta de a trai aici, intr-o tara in care impostura e regula, analfabetismul stiintific test de primire in foruri inalte, iar banul public hartie de sters la gura dupa delirul mistic al oricarui frustrat” a scris Lucian Mândruța pe Facebook.

Ciprian Mihali:Prezentarea mașinii de citit viitorul în palmă la ISJ Cluj este mai mult și altceva decât o eroare. Este o incapacitate instituțională crasă de a distinge între știință și pseudoștiință, între savanți și impostori.

Instituțiile românești au fost complet deposedate de orice filtre prin care să fie capabile să aleagă între expertiză și fraudă. Atunci când un inspectorat școlar județean se lansează într-un experiment oficial cu cineva care vorbește despre Tracia unită și despre școala zamolxiană de înțelepciune, dar care, prin miracol, este și psiholog, și teolog, și inginer fizician, și viceprimar, atunci putem fi siguri că instituția inspectoratului este în derivă.

Și că pare gata să introducă sute de copii în experimente delirante, lipsită fiind de un minim discernământ științific, deontologic și instituțional, dispusă astfel să expună copiii unor traume pe care e incapabilă să le anticipeze și să le gestioneze.

Putem fi convinși că, din păcate, cazul de la Cluj nu este izolat. Că pseudoștiința s-a întins precum o ciupercă otrăvitoare în mințile educatorilor și gestionarilor educației din România, că în spațiul școlar își găsesc azi locul și fabulațiile cele mai grave, și credințele religioase cele mai habotnice, și nostalgiile după comunismul cel mai oribil, și lipsa totală de înțelegere a mizelor prezentului și viitorului.

Nu e atunci o întâmplare că școala produce, prin elevi și prin profesori, mase de manevră ale extremismului, obscurantismului sau naționalismului xenofob. Căci atunci când nu stă pe niciun conținut științific solid, conducerea școlii românești își pune tricolorul pe umăr și palma la inimă, cheamă un episcop la o ceremonie, iar dacă are probleme sună la partid pentru protecție.

Demisia unei inspectoare generale pentru o asemene gafă este, desigur, binevenită, chiar necesară, dar complet inutilă. Locul ei ar fi luat de un alt servitor umil din grădina partidului, așa cum se întâmplă în fiecare județ, în fiecare instituție. În acest răstimp, căile parapsihologiei se deschid larg pentru toată această populație politică mediocră, pe care o ține în viața doar accesul la ciolan”

error: Content is protected !!