Updated on noiembrie 10, 2023 Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene susține că mai mulți operatori aerieni se confruntă cu scurgeri de vapori în avion, ce pot fi toxici. Reporterii ProTV au investigat motivele pentru care avioanele mai multor companii low-cost au transmis incidente tehnice și din discuțiile cu piloți și însoțitori de bord reiese că există o problemă gravă: fenomenul FUMES, apariția la bordul aeronavelor a unor vapori care ar putea fi toxici.
Unele zboruri au avut întârzieri din cauza apariției la bordul aeronavelor a unor vapori care ar putea fi toxici. În aviație, fenomenul este cunoscut sub numele de FUMES, scrie stirileprotv.ro.
”Scurgeri de ulei și vapori care se duc prin sistemul de aer condiționat, contaminează aerul din interiorul avionului pe care îl inhalezi”, confirmă pentru ProTV un pilot.
”Stări de amețeală, nu puteam să merg drept, nu mai puteam să respir bine. Simțeam că am o presiune pe piept. Pot duce la incapacitarea totală”, completează un însoțitor de zbor.
Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene a comandat un studiu pentru a investiga problema. Sub protecția anonimatului, mai mulți piloți și însoțitoare de bord au mărturisit că s-au intoxicat în interiorul aeronavelor și că nu și-au mai putut continua zborurile.
”Am experimentat de mai multe ori, din câte îmi amintesc la Wizz Air și de fiecare dată am spus: nu zbor cu acest avion, pentru că știu că acești vapori rămân în organism și sunt foarte toxici. În cazul meu, a fost vorba de greață, ochi iritați, gât iritat, leșin”, spune un pilot sub protecția anonimatului.
Într-un interviu acordat echipei de la Inspectorul PRO, directorul general Wizz Air Malta a recunoscut că la bordul aeronavelor sunt astfel de situații. Reiese asta și din rapoartele interne pe care compania le-a trimis echipajelor, informează ProTV.
Întrebat dacă echipajele au reclamat că se pune presiune pe echipa de mentenanță să termine verificările cât mai repede posibil, Diarmuid O Conghaile, directorul general WIZZ Air Malta, neagă.
”Nu, asta nu este adevărat. Nu am lăsat niciodată niciun avion să plece înainte de a fi pregătit pentru a fi eliberat. Și, în realitate, ne confruntăm cu întârzieri pentru pasageri, tocmai pentru că mentenanța nu este gata. Așa că nu s-a întâmplat niciodată un astfel de caz„, a transmis oficialul.
Echipajele WizzAir contactate de ProTV susțin însă că aceste presiuni există.
”Te costă bani dacă ții avionul la sol! E vorba de o presiune financiară. Mecanicii nu au suficient timp să investigheze în profunzime problema. Ei fac doar investigații rapide”, confirmă un pilot.
„Inginerii care fac mentenanța o iau prin excludere, în funcție de ceea ce spun membrii echipajului, unde au simțit și cum au simțit. Vine echipajul și are, din nou, fumes și… nu e nici de la aia, nici de la aia, înseamnă că e de la cealaltă…”, spune și un însoțitor de zbor.
Și totuși au fost situații în care membrii echipajelor au primit asistență medicală la aterizare. Investigațiile medicale pentru personalul din aviație se fac la Institutul Național de Medicină Aeronautică și Spațială. Pe scurt, INMAS.
Într-un răspuns oficial, INMAS a confirmat informația. În document, scrie că din 513 persoane trimise la vizita medicală obișnuită, 25 pretind că au fost expuse la substanțe necunoscute în interiorul aeronavelor.
De exemplu, într-o fișă medicală diagnosticul confirmă acest lucru, relatează ProTV. Pentru siguranța zborurilor, medicii au decis ca un angajat să fie scos, timp de o săptămână, din programul de zbor.
Directorul general Wizz Air Malta susține că operatorul aerian tratează cu seriozitate aceste cazuri.
”Nu comentez pe situații particulare medicale ale membrilor echipajelor. Nu ar fi potrivit pentru mine să fac astfel de comentarii. Dacă un membru al echipajului simte un miros, tratăm acest lucru foarte serios„, a transmis Diarmuid O Conghaile, directorul general Wizz Air Malta.
În industria aviației, fenomenul „FUMES” este cunoscut, dar incidentele de acest fel nu ar trebui să fie dese, așa cum pretind angajații WizzAir că s-a petrecut în această vară.
”Din cauza vechimii motoarelor unele dintre etanșări să nu mai fie atât de performante cum au fost inițial și anumite lichide să scape și să ajungă pe părțile fierbinți ale motorului, respectiv ulei sau ulei hidraulic. (…) Ar putea fi monoxid de carbon, care este potențial periculos dacă este inhalat”, explică Radu Mirea, specialist în determinări fizico-chimice.
În cazul unui membru al echipajului, doctorii i-au și depistat în sânge un nivel de monoxid de carbon mult peste valorile normale.
Practic, vaporii, ce pot fi toxici, provin de la motor. Aceste scurgeri de ulei hidraulic, odată ajunse pe suprafața încinsă a motorului, se descompun. Iar mirosul înțepător intră în aeronavă prin sistemul de ventilație, contaminează aerul din interior și afectează pe toată lumea, inclusiv pe călători.