(Foto) Cel mai bătrân autobuz funcțional al Clujului, încă face curse zi de zi

Updated on iunie 4, 2021 Probabil cel mai vechi mijloc de transport în comun care circulă în prezent pe străzile din Cluj-Napoca, este un autobuz Roman Diesel.

„Probabil cel mai vechi mijloc de transport care tranzitează orașul, autobuzul suburban ROMAN DIESEL 111RD al armatei prestează cu regularitate curse în urbea de pe Someș”, scriu cei de la Muzeul de Transport Public (MTP) Cluj-Napoca.

(Foto) Cel mai bătrân autobuz funcțional al Clujului, încă face curse zi de zi 1

Roman 111 RD este un model de 11 m lungime, echipat cu un motor Diesel MAN D-2165 HM 81 U (192 CP) amplasat in spate, cutie de viteza mecanica cu 5+1 trepte de viteza, viteza maxima 110 km/h. Are o capacitate de transport de 70 pasageri dintre care 43 pe scaune.

(Foto) Cel mai bătrân autobuz funcțional al Clujului, încă face curse zi de zi 2 (Foto) Cel mai bătrân autobuz funcțional al Clujului, încă face curse zi de zi 3 (Foto) Cel mai bătrân autobuz funcțional al Clujului, încă face curse zi de zi 4 (Foto) Cel mai bătrân autobuz funcțional al Clujului, încă face curse zi de zi 5

Astfel de autobuze au fost construite între anii 1974 și 1980 la Rocar București, sub licență MAN Metrobus (Germania), fiind disponibile în variantele urbană, interurbană (111 RD/RDT) și troleibuz.

Motorul este în general cu cutie manuală în 4-6 trepte, deși câteva au fost echipate cu transmisie automată – în număr redus, din cauza costului prea mare.

Pe lângă problemele cu încălzirea în compartimentul pasagerilor, care se datorau sistemului puțin fiabil și subdimensionat, o altă hibă cunoscută era spargerea pernelor de aer. Se pare că, la acea vreme, nu a fost aprobată importarea pernelor și nici a unui cauciuc de calitate, iar materialul disponibil din producția internă a dus la rezultate neplăcute.

Advertisements
error: Content is protected !!