Updated on mai 20, 2021 Primarul Emil Boc a anunțat în această dimineață că proiectul Metroului din Cluj nu este afectat. Banii veniți de la PNNR, 300 de milioane de euro sunt un bonus, existând 3 surse de finanțare. Acest proiect nu se poate face doar dintr-o singură sursă de finanțare.
Emil Boc: „Presa are tendința de a hiperboliza sau dramatiza, de a face titlu care să fie neapărat atractive să citească lumea.
Eu vă spun situația exact cum este. România și a centralizat toate proiectele de care are nevoie pentru finanțare. 70 de miliarde de euro în care evident și proiectele noastre de la Cluj.
De la PNNR s-a spus România merge să prezinte Uniunii Europene un proiect de supracontractare cu 41 de miliarde de euro știind că avem 29 alocați pentru partea aceasta. Dar ne-am dus să vedem și să obținem finanțarea.
Necesarul este de 70, ne-am dus cu 40 și s-a obținut pentru 29 de miliarde.
Sursele de finanțare sunt multiple și aici se greșește foarte mult și nu se înțelege: proiectele majore ale României nu sunt finanțate dintr-o singură sursă. Cel puțin trei surse sunt.
PNNR-ul de care vorbește toată lumea, care e binevenit.
Exercițiul financiar 2021-2027 fondurile europene tradiționale pe care le-am avut și până acum și până acum.
Fonduri europene și pentru infrastructură rutieră și pentru autobuze electrice sau pentru parcuri și pentru grădinițe.
Și 3, bugetul de stat. În fiecare an se fac anumite obiective lucrări de investiții, cum noi am făcut de exemplu autostrada Transilvania.
Discuțiile au fost așa la Bruxelles: toate centurile ocolitoare, inclusiv centura metropolitană Cluj, decizia strategică luată de Ministerul Transporturilor împreună cu Uniunea Europeană a fost ca acestea să fie finanțate din fondurile structurale iar din PNNR să se finanțeze doar autostrăzile.
La noi avem în finanțare Poarta Sălajului, tronsonul de autostradă.
Nu s-a pierdut finanțarea, doar că se mută finanțarea din alt capitol. Din alt buzunar să se ia banii.
Metroul este finanțabil. Este proiectul și de la București și de la Cluj. Evident că în condițiile în care s-a redus de la 70 la 40 de la 40 la 29 de miliarde, oamenii ăștia au fost obligați să reducă pentru București pentru Cluj la o sumă de minim 300 de milioane de euro.
La care, aici e important și nimeni n-a vorbit, la care se vor da bani din programul operațional de transport din fonduri europene. Deci vom avea sursa de finanțare din PNNR plus bani din fonduri europene astfel încât să se facă un tronson cu anumite stații care să fie funcțional și să aibă coerență, urmând ca din exercitiile financiare viitoare europene să se asigure in continuare finanțarea.
Când am început proiectul metroului nu aveam PNNR.
A apărut această oportunitate și am fructificat-o. 300 de milioane de euro.
Metroul este momentan Florești-Aeroport -Mărăști. Un tronson important care se va face din PNNR plus cât ni se va aloca din programul operațional sectorial transporturi
se va scoate la licitație.
Deci, metroul merge mai departe! La fel cum merge și centura metropolitană și trenul metropolitan.
La Centura Metropolitană noi facem în locul Guvernului documentația. Centura metropolitană rămâne alături de celelalte proiecte mari ale țării, importante.
Metroul de la Cluj nu se poate face dintr-o singură sursă de finanțare pentru că banii, repet, au fost reduși, atât a aprobat Uniunea Europeană.
Cert este că există sursă de finanțare pentru metrou si alta pentru Tăietura Turcului și pentru centura metropolitană”.