Metroul Cluj vs Metroul București. Raul: „Parerea mea: Metroul este singura optiune viabila de a salva Clujul de la sufocare”

Updated on mai 9, 2021 Contestat de multă lume, viitorul metrou clujean ar putea ajuta să scape orașul de traficul sufocant din prezent. Metroul clujean se află în acest moment în faza studiului de fezabilitate, cel de prefezabilitate fiind finalizat în toamna anului trecut, iar recent a fost emis și certificatul de urbanism de către Consiliul Județean Cluj.

Metroul din Cluj are un preț estimat de 1,3 – 1,5 miliarde euro și un termen extrem de optimist pentru inaugurare: 2026, acest deadline fiind obligatoriu pentru toate proiectele finanțate prin PNRR.

Metroul Cluj vs Metroul București. Raul: „Parerea mea: Metroul este singura optiune viabila de a salva Clujul de la sufocare” 1

Însă toate lucrările publice de o asemenea amploare depășesc de obicei cu mult atât bugetul cât și intervalul de execuție asumat inițial. Pentru comparație, segmentul de 6,87 km din magistrala M5 (Drumul Taberei) a avut nevoie de 12 ani ca să fie terminat și a costat peste 600 milioane de euro, preț care nu include și garniturile noi de tren (spre deosebire de cel estimat la Cluj), scrie hotnews.ro.

Există totuși diferența că linia din București era de tip „heavy rail”, iar cea din Cluj va fi de tip „light rail”.

Există însă mai multe argumente în favoarea metroului clujean. Primul este că limitarea transportului subteran doar la orașele de peste 1 milion de oameni, cum susțineau unii politicieni, este pur arbitrară.

În Europa există câteva exemple de orașe mai mici decât Clujul care au linii de metrou: Bilbao (355.000 locuitori), Catania (313.000 locuitori), Lille (233.000 locuitori), Rennes (215.000 locuitori), Brescia (196.000 locuitori), Lausanne (137.000 locuitori).

În al doilea rând, sistemul de tranzit rapid de la Cluj va fi adaptat la populația mai redusă: va avea o singură linie și va fi de tipul „metrou ușor”, garniturile având 51 metri lungime, 2,65 metri lățime și o capacitate de doar 35% față de cele din București, oraș care are un sistem clasic de „metrou greu”.

De asemenea, linia de la Cluj va fi construită pe axa est-vest, de-a lungul văii Someșului, unde înclinația este relativ mică, evitându-se pantele excesive. Tocmai pe acest traseu este și aglomerația maximă, care a determinat autoritățile să înceapă acest proiect.

La ieșirea din Cluj-Napoca spre Oradea, șoseaua cu două benzi pe sens este cea mai aglomerată din țară, cu peste 70.000 de vehicule care o tranzitează zilnic și ambuteiaje frecvente, d

Raul Cristian Muresan a scris: „Parerea mea: Metroul este singura optiune viabila de a salva Clujul de la sufocare. Mai mult, avand in vedere amplasarea est-vest a orasului, o linie pe aceasta directie ar rezolva 80% din problemele de transport. Utilitatea unui metrou nu se justifica prin marimea populatiei pe care o deserveste ci prin avantajele majore pe care le aduce unui oras care are o anumita configuratie geografica.

Clujul este strans intre dealuri pe nord si pe sud iar traficul trece printr-o zona cu structura medievala. In conditiile actuale, nu poti rezolva mobilitatea in oras decat prin aer sau pe sub pamant. Dincolo de potlogariile primariei Cluj, ganditi-va rational cate probleme ar rezolva metroul. Si mai ales, cat de mult ar putea reduce poluarea si aglomeratia din centru. Ok, Bucurestiul are 2.5 milioane de locuitori. Dar are 6 linii de metrou, deci 1 linie la ~420 de mii de locuitori. Cred ca se justifica deplin cel putin 1 linie la Cluj. Deocamdata...”

Advertisements
error: Content is protected !!