(Last Updated On: October 2, 2019)

Primarul Emil Boc a acordat un interviu pentru Digi FM unde a vorbit despre Clujul de 1 milion de locuitori.

Digi FM: Chiar vreți un oraș de un milion de locuitori?
Emil Boc: Nu îl vreau eu, asta este tendința. Clujul este un oraș magnet. Și când vorbesc de Cluj vorbesc de zona metropolitană. Suntem singura țară din Uniunea Europeană care funcționează după o lege de organizare administrativă din 1968. Ca prim ministru nu am avut majoritatea necesară să promovez regionalizarea țării. Cetățeanul nu făcea nici un pas în plus sub aspect administrativ.
R: Chiar vreți un oraș de un milion de locuitori?  Emil Boc: „Nu îl vreau eu, asta este tendința. Clujul este un oraș magnet. Și când vorbesc de Cluj vorbesc de zona metropolitană...În engleză, putem defini Clujul prin 4 litere T: talent, toleranță, tehnologie și trust, adică încredere. Și totul ...” 1

Am fost la două voturi de a reuși. Și nu se arată prea curând o majoritate de două treimi care să introducă regiunile în Constituție. În Polonia au picat guverne când s-a făcut regionalizarea dar rezultatele au fost benefice.

Digi FM: De ce este „cool” Clujul? Ce îl face „cool”? TIFF-ul și Untold-ul? Joburile inovative? Centrul istoric? Studenții? Multiculturalismul?

Emil Boc: Oamenii. Oamenii sunt „cool”. Cel mai mare avantaj al acestui oraș este resursa umană. Pe de o parte, universitățile clujene sunt o resursă enormă de talent, care asigură avantajul competitiv al Clujului.

Și, în al doilea rând, omul obișnuit, clujeanul, care face diferența prin ospitalitate, bun simț, bun gust, prin temeinicia lucrului bine făcut, prin respect și principiul de a clădi, înainte de a dărâma – adică, dacă pot să clădesc, fac, iar dacă mă apuc să dărâm, mai bine mă gândesc de două ori. Suntem la confluența vestului cu estul – și fiecare ne dau câte ceva: acel bun simț elementar combinat cu talent, inovare și echilibru în tot ce faci în viață.

Zic eu că cel mai important element al reușitei Clujului îl reprezintă omul în viața sa de zi cu zi. Și de acolo începe construcția orașului, cu o strategie bazată pe cercetare, dezvoltare, inovare și IT, după aceea modulul serviciilor, de la cele financiar-bancare la cele medicale, care sunt de referință, și, în al treilea rând, este un dinamism cultural și multicultural de cel mai înalt nivel și de bună calitate.

Nu în ultimul rând avem voința de a fi în pas cu Europa – de a avea o calitate a vieții așa cum o au europenii în marile orașe, începând de la educație, infrastructură, sănătate, mediu, de la siguranța cetățeanului, de la utilizarea tehnologiei pentru a-i îmbunătății cetățeanului viața de zi cu zi, la respectul pe care ni-l arătăm unii altora și la, fundamental, toleranță.

În engleză, putem defini Clujul prin 4 litere T: talent, toleranță, tehnologie și trust, adică încredere. Și totul într-o manieră inclusivă. Nimeni nu este abandonat, nimeni nu este lăsat în urmă. O comunitate nu poate fi puternică și închegată dacă nu are încredere în toți cetățenii care o compun. O comunitate nu are voie să se rupă de cetățenii săi, indiferent de stare sau de originea socială.

Trebuie să ai grijă de toată comunitatea și să găsești, ca administrație, mijloacele să ții comunitatea unită. Noi suntem cei care avem obligația să coagulăm comunitatea, să luăm informațiile și să creăm parteneriat cu mediul de afaceri, să le spunem unde e nevoie de implicarea lor prin responsabilitatea socială corporatistă.

Capacitatea de a munci împreună este cheia reușitei, și asta se petrece într-un mod eco și nu ego. Primarul nu este jupânul societății. Două lucruri omoară performanța și modernizarea în România, astăzi: incompetența și orgoliul.