Alecs Botezatu‎: „Clujul a devenit ticsit, poluat și peste măsură de necivilizat. … vă invit, domnule Emil Boc, in calitate de membru al acestei comunități, să facem următorul experiment. Pe parcursul câtorva zile haideți să folosim exclusiv bicicleta pentru a ne deplasa în oraș. Aș vrea să vedeți cu ochii dumneavoastră pericolele la care sunt expuși bicicliștii, în fiecare secundă în care aleg să folosească bicicleta. Am ales bicicleta, ca mijloc de transport, pentru că …”

Updated on aprilie 19, 2019 Într-un oraș sufocat de trafic, autoritățile locale au pornit un „război” împotriva automobilelor personale și au luat mai multe măsuri prin care vor să încurajeze cetățenii să folosească mijloacele de transport în comun, bicicleta sau să meargă pe jos.

Emil Boc marșează în continuare pe ideea „orașului prietenos cu mersul pe jos”. Acesta a recunoscut că face 10.000 de pași zilnic și îi îndeamnă pe clujeni să-i urmeze exemplul, doar că nu toți sunt convinși.

Alecs Botezatu‎: „Clujul a devenit ticsit, poluat și peste măsură de necivilizat. ... vă invit, domnule Emil Boc, in calitate de membru al acestei comunități, să facem următorul experiment. Pe parcursul câtorva zile haideți să folosim exclusiv bicicleta pentru a ne deplasa în oraș. Aș vrea să vedeți cu ochii dumneavoastră pericolele la care sunt expuși bicicliștii, în fiecare secundă în care aleg să folosească bicicleta. Am ales bicicleta, ca mijloc de transport, pentru că ...” 1

Un clujean, ‎Alecs Botezatu‎, îl invită pe primar să ia parte la un experiment: „Bună dimineața! Astăzi este una din zilele acelea in care simt că pot să fac ceva pentru comunitate. Clujul a devenit ticsit, poluat și peste măsură de necivilizat. În decursul celor 10 ani de când am remarcat pentru prima oară lipsa de bun simț, lucrurile au degenerat, predominantă fiind acum nepăsarea.

Deși de place să ne plângem nu vrem să contribuim la mai binele celorlalți. Eu doresc asta. Motiv pentru care vă invit, domnule Emil Boc, in calitate de membru al acestei comunități, să facem următorul experiment. Pe parcursul câtorva zile haideți să folosim exclusiv bicicleta pentru a ne deplasa în oraș. Aș vrea să vedeți cu ochii dumneavoastră pericolele la care sunt expuși bicicliștii, în fiecare secundă în care aleg să folosească bicicleta.

Am ales bicicleta, ca mijloc de transport, pentru că-mi pasă de mediu, pentru că vreau să fiu eficient cu timpul meu, să elimin frustrarea ce derivă din statul în coloană. Eficiența este motivația logică și pasiunea pentru bicicleta (clasică, fără asistență electrică) este motivația emoțională.

Am ajuns de la încercarea mea de a elimina stresul și frustrarea la exact aceleași consecințe, ani mai târziu.

De ce? Pentru că, autoturismele, în special cele pe motorină, diesel, s-au înmulțit considerabil. Că s-a decis să se restrângă, pe alocuri spațiu pietonal, în favoarea lârgirii benzilor auto. Că avem mentalitatea că orice ni se cuvine. Că nu vrem să ne asumam responsabilitatea pentru nimic ce deriva din propriile acțiuni.

Punctual, ca biciclist, am parte zilnic de pietoni care preferă pista de biciclete în defavoarea spațiului destinat traficului pietonal. Acei pietoni care consideră că doar ceilalți sunt responsabili de siguranța lor.
Problema nu e doar la ei. Sunt multe piste desenate pe trotuare. Sunt și excepții.

Strada Horea, piste in ambele sensuri de mers. Perfect, ați zice! Corect. Bicicliștii nu așa le folosesc. Sensurile nu sunt definite. Drept urmare ambele piste sunt folosite pentru deplasarea in ambele sensuri simultan de unii dintre bicicliști. Pentru ca nu este restricționat accesul mașinilor pe pista, ai parte de: mașini parcate neregulamentar. Șoferi care o folosesc pe post de bandă destinată lor (Zona Marty), portiere deschise inopinant, pietoni care cred ca dacă au mașina parcata regulamentar ar trebui să staționezi pe pista, trotuarul nereprezentand o atracție. Taximetriști așteptând clienți și exemplele pot continua…

Săptămâna aceasta mi-am pus viața in pericol, tată fiind, pentru a evita să accidentez grav un pasager, care a coborât din autobuz, intr-un punct în care nu era stație de autobuz. Vorbim de Horea, încă. Șoferul autobuzului a deschis ușile imediat după intersecția cu Strada Crișan. Pasagerii au coborât. Noroc că am investit într-un sistem de frânare pro, care sa-mi permită sa opresc in aproximativ 5 metri la viteza de 40 km/h. OK, alții nu sunt atât de prevăzători și dispuși sa investească și ulterior sa se sacrifice pentru a salva pe altcineva. Șoferul de autobuz ce a făcut? Nimic. Nimic bine! De la atitudine, de neasumare a responsabilității, combinata cu ridicarea umerilor. A salutat cu mâna in semn de “scuze”! Ce scuze??? Era sa accidentez grav o femeie tânăra. Cel puțin ar fi putut avea o fractura de coloană vertebrală. Ce scuze?

Gata! Așa nu se mai poate.
Cu toții avem responsabilitatea de a face ceva înspre mai binele comun.

Domnule primar, haideți la plimbare cu bicicleta sa vedeți cu ochii dumneavoastră câte nereguli și dezinteres se regăsește în implementarea pistelor de biciclete, câte trotuare sunt fără borduri care sa permită urcarea in rampă. Persoanele cu dizabilități motorii nu sunt deloc pe picior de egalitate cu noi restul care avem norocul de ne putea folosi picioarele. La fel, exemplele pot continua.

Haideți sa identificam soluții, împreuna. Haideți sa înțelegem de ce și să găsim cum putem face să fie bine!

Aștept cel puțin o acțiune din partea dumneavoastră, ca lider al acestei comunități.

Nepăsarea nu este status quo-ul pe care îl tolerez sau îl (mai) accept!”, a scris, pe Facebook, acesta.

error: Content is protected !!