Cluj. Un bucureștean a analizat autobuzele electrice: „Nu e de mirare de ce in vara anului 2016 a fost declarat “Bus of the Year 2017″… structura/forma autobuzului din interior, bordul soferului (cu touch screen la toate butoanele posibile, mai putin maneta de semnalizare), dar si …”

(Last Updated On: July 2, 2018)

Autobuzele electrice cumpărate de CTP Cluj sunt spectaculoase. Un bucureștean a venit la Cluj pentru a le analiza. Acesta a făcut o descriere pentru forum.metrouusor.com, unde a lăudat cele 11 autobuze electrice.

Victor, pentru forum.metrouusor.com: „In ultima zi de primavara din acest an, Cluj-Napoca a devenit primul oras din tara care a facut un pas mare in ceea ce in seamna dezvoltarea transportului in comun. Desigur, eram obisnuiti cu achizitiile recente pe care le-au facut, dar de data aceasta s-a trecut la un alt nivel: autobuzele electrice.

(foto: Alexandru-Arthur Filimon)

Un numar de 10 autobuze circula deja pe strazile orasului din Transilvania (pe cel de-al 11-lea nu l-am zarit ieri toata ziua – din cate am inteles, ar fi fost livrat in cursul saptamanii trecute, dar nu l-am vazut la vreun garaj prezent, fizic).

Despre acestea, as putea sa va spun ca arata impecabil din punct de vedere al aspectului. Sigur, am calatorit prin Romania in orase care au mai achizitionat autobuze de la firma Solaris (Craiova, Pitesti), dar ceea ce au adus polonezii este ceva cu totul si cu totul diferit: structura/forma autobuzului din interior, bordul soferului (cu touch screen la toate butoanele posibile, mai putin maneta de semnalizare), dar si algoritmul asupra caruia a fost conceptul – electric.

Foarte silentioase in deplasare. Nu e de mirare de ce in vara anului 2016 a fost declarat “Bus of the Year 2017”, intr-o competitie cu Ebusco, Irizar, Van Hool si gigantul Mercedes-Benz.

Vehiculul care a fost inscris in competitie atunci a fost dotat cu un sistem dual de încarcare, cu pantograf si cu priza, care permiteau alimentarea acumulatorilor din mers sau, mai rapid, cu un încarcător stationar de 80kWh. Capacitatea acumulatorilor este de 240 kWh. Motorizarea este asigurata de doua motoare (montate în butucul rotilor motoare spate) de câte 120 kW fiecare.

Trebuie sa mai punctez faptul ca cele 11 autobuze electrice Urbino electric, de 12 metri, furnizate de Solaris la Cluj-Napoca sunt primele vehicule cu baterii fara emisii din Romania.

Autobuzul Urbino Electric 12 este echipat cu o unitate realizata de alimentare în Polonia. Modelul comandat de operatorul roman a fost dotat cu un motor electric de 160 kW si baterii de tractiune de 200 kWh. Adăugarea de autobuze electrice la de transport a însemnat și investiții în infrastructura de încărcare, care implică construirea a 11 stații de încărcare lentă și două posturi de încărcare rapidă utilizând pantografe montate pe acoperișul autobuzelor. Despre acestea vor reveni spre finalul prezentarii celor 10 autobuze pe care le-a surprins pe strazile din Cluj-Napoca.

Autobuzele pentru Cluj-Napoca au aer condiționat, precum și un sistem complet de monitorizare la exterior și în interiorul autovehiculului. În plus, autobuzele Urbino electric au opțiunea de a oferi acces gratuit la WiFi. Acestea pot transporta până la 78 de pasageri, dintre care 27 de locuri pe scaune. 10 locuri sunt accesibile la podea coborâtă, ceea ce ar trebui să faciliteze accesul pasagerilor cu mobilitate redusă

Din pacate, Compania de Transport Cluj-Napoca nu a avut o deschidere catre noi pentru a ne prezenta precis cum se desfasoara incarcarea acestor autobuze intr-un garaj, precum si a ne oferi alte informatii despre achizitia acestora sau despre urmatoarea transa de 12 autobuze care vor veni in inima Transilvaniei (despre care s-a vehiculat in presa in ultimele 48 de ore).

Ar mai fi de mentionat faptul ca ieri, la orele 16, 5 din cele 10/11 autobuze electrice erau la incarcare, in depoul de la IRA … la doua ore distanta, 202 a iesit probabil cu acces …

Cat am stat ieri in Cluj-Napoca, am gasit autobuzele doar pe 2 linii:

Linia 30 – Disp. Grigorescu – Strada Aurel Vlaicu (Disp. IRA) – consider ca nu sunt bune pentru aceasta linie, deoarece fluxul de calatori este unul mare, articulatele avand prioritate in repartizarea lor;
Linia 32 – Piata Mihail Viteanul – Str. C. Brancusi”