Cluj: Consonanță în cromatică. Vernisajul lucrarilor de arta ale d-rei Anemona Maria Frate, expozitie deschisa pana la data de 12 noiembrie 2015

Updated on august 6, 2020 În seara zilei de 22 octombrie 2015, personalități marcante din mediul universitar, cultural și artistic, au fost prezente la vernisajul lucrărilor de artă ale d-rei Anemona Maria Frate, expoziție deschisă până la data de 12 noiembrie 2015, în Galeria de Artă a Librăriei Diverta din Cluj-Napoca. Fostă absolventă a Liceului de Arte Plastice”Romulus Ladea” din Cluj- Napoca, a Universității „Babes-Bolyai”, secția Istorie-Istoria Artei și a Studiilor Doctorale la Universitatea de Artă și Design din Cluj- Napoca, Anemona Maria Frate este în prezent Curator și Redactor-Colaborator la secțiunea de artă a revistelor culturale și artistice.

Fiind la cea de-a doua expoziție personală, lucrările de artă fiind expuse anterior la Galeria “Gifted Hands”, din New York, artista amintește prin temele propuse, de dinamismul artei scenei și al scenografiei în baletul rus al începutului de secol XX sau de tema ludică a jocului de șah, recontextualizat și recreat, prin imaginație și creativitate.

12027701_10206769892160037_7265258173254835514_n (1)

Expoziția însumează 37 de lucrări de artă, grupate în patru cicluri, create prin tehnici și stiluri diferite, respectiv ulei pe pânză, culori de apă și acuarele, studii de grafică, în tuș, peniță și fotografie.
Una dintre temele ciclului de lucrări propuse în expoziție, pleacă de la o temă ludică, respectiv de la jocurile copiilor, care ascultă sunetul valurilor mării în cochilii de scoici, la cochilii pe care le recrează în imaginația lor, dându-le valoare de piese de șah, într-un joc cu prinți și prințese, cai și turnuri ale unor castele de la țărmul mării, ancorate toate prin linii rectilinii, pe o tablă de șah.
Primele lucrări în peniță, cu studii de scoici, reinterpretate ca piese de șah, au fost create de către artistă, în primii ani ai liceului, la cursul de Arhitectură și Design urmat la Liceul de Arte Plastice”Romulus Ladea” din Cluj- Napoca, temă dezvoltată până în prezent.

IMG_20151022_175200

Conform direcțiilor arhitectului Antonio Gaudi, care aprecia că: “Nimic nu este artă dacă nu provine din natură”, Anemona Frate a încercat să redea în lucrări, frumusețea care a fost creată de puterea naturii și a mării. Lucrările expuse, sub titluri sugestive ca „Studiu de cochilii” ,Construcție de cuburi”, „Cochilii în perspectivă”, „Cochilii pe tabla de șah” sau „Cochilii în patina vremii”, presupun studii de cuburi, corpuri geometrice și prismatice, artistic și descriptiv schițate, prin transparență. Plasticitatea arhitecturală contemporană este evidentă, datorită faptului că forme ce altădată erau realizate din materiale grele, masive, pot fi acum executate din sticlă. În interiorul acestor cuburi de sticlă, se întrevăd prin construcție, o infinitate de posibilități ce se pot naște din combinația cochiliilor rotative în curbe simple sau duble, ori cu volume complexe. Aceste cochilii de scoici pot ascunde perle.

1896810_10206769887239914_8432174087229085180_n

Conceptul care stă la baza creației, descrie o compoziție pur arhitecturală și geometrică, în care, pe un simplu plan rectangular ce amintește de jocul minții sau jocul de șah, plan pe al cărui format sunt poziționate, într-o liberă și personală interpretare, piesele colecției de scoici, stilizate și reinterpretate prin concept și formă. Studiile de cochilii dezvăluie simplitatea și perfecțiunea regăsită în creația naturii. De asemenea, piesele de șah ne dezvăluie sau ne reamintesc despre valoarea care se află în creierul uman și în perle. Mutările regelui în jocul de șah, idée dezvoltată în conceptul frumuseții minții umane, a fost redată prin contrast alb-negru, cu nuanțe de gri mat. Lucrările expuse amintesc de frumusețea regăsită în principiul transparenței și al corectitudinii. Din ce punct de vedere poate fi interpretată ideea…ține tot de perspectivă, arta presupunând o multitudine de posibile interpretări.

Ciclul de lucrări realizate, prin linii ascendente și curbilinii, presupun, prin tehnică, studii în peniță, cu cerneală și tuș negru, dezvăluind din secretele artei perspectivei. Integrarea formelor sculpturale în arta arhitecturii, numită perspectivă frontală sau perspectivă la un punct de fugă, a cochiliilor ca piese de șah închise prin excelență în spațiu, îl aduc în prin plan pe zeul mării și al oceanelor, pe Neptun sau Zeul Poseidon, în mitologia greacă, unde frumusețea și perfecțiunea sunt suma tuturor lucrurilor, conform canonului antic.
Artista propune pentru expoziția cu titlul “Consonanță în cromatică”, arta fotografiei, cu sorgintea în geometria elenă a instalației de umbrele.

 

Studiile de arcuiri ale liniei în instalația de umbrele, propusă ca sursă de inspirație pentru ciclul de fotografii alb- negru și color, cu titluri ca “Direcții ascendente”, “Transparență”, “Suprapuneri”, “Construcții metalice”, “Detaliu în perspectivă”, redau, într-un joc de geometrisme, construcții metalice ascunse în forme hexagonale și octogonale. Studiul direcțiilor și al diagonalelor propus în instalația de pe faleza orașului Salonic, contrastează puternic cu transparența surprinsă în formele hexagonale și octogonale. Structurile descriu suprapuneri de direcții în forma umbrelelor, ce amintesc de tema zborului și al desenului geometric al unor forme suspendate, pe un fond de cer de un albastru nuanțat.

Ciclul de picturi în ulei are ca sursă de inspirație instalația cu tema structurilor de umbrele, propusă ca artă fotografică în expoziție, picturi paginate sau recontextualizate, pe pânză, în culori de ulei. Lucrările cu titlul “Joc de geometrisme”, „Dansul meduzelor”, „Studiu de umbre la umbrele“, „Structuri metalice”, „Compoziție cu umbrele”, abordează jocul geometric în forma umbrelelor, plecând de la ceea ce înseamnă structurile unei geometrii a tutu-ului clasic al balerinelor. Într-o posibilă interpretare, forma umbrelei, puternic stilizată, și-a regăsit imaginea în costumul balerinelor. Baletul mecanic al perioadei de început a secolului XX, respectiv al perioadei cubiste, primește noi dimensiuni pe pânza bidimensională. Formele suprapuse ale structurilor metalice ale umbrelelor conferă o notă de dinamism, în plan bidimensional, spațiului scenografic al Galeriei de artă.

Lucrarea „Dansul meduzelor”, prin temă, amintește de afirmația lui Tea Preda, care dezvoltă tema dansului și a baletului, afirmând “Cel mai frumos și mai natural dans pe care l-am văzut, mi-a fost proiectat pe un ecran mare, negru: erau meduze, care dansau noaptea pe fundul mării.” Baletul mecanic al perioadei cubiste și-a regăsit, prin forma stilizată a umbrelei, tutu-ul clasic, într-un joc dinamic al liniilor și al nuanțelor.

Între numele mari ale galeriei artistice clujene, domnul Dorel Găină, profesor doctor al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, în calitate de critic de artă, a încântat prin discurs, publicul iubitor de artă și evenimente culturale.

Doamna Mariana Enache, în calitate de moderator al expoziției, aa deschis vernisajul printr-o prezentare succintă a activității artistice și profesionale a artistei.Președintele onorific al Asociației Artiștilor Plastici, domnul Sabin Mircea Rus, prin textul propus, într-o notă dinamică, accentuează tema proiectului în culoare, respectiv spațiul dinamic și scenografic, stilizat, al spectacolului de balet din lucrările plastice.

Lucrările expuse până la data de 12 noiembrie 2015, în cadrul Galeriei de Artă a librăriei Diverta din Cluj-Napoca invită publicul iubitor de artă, cultură și civilizație să pătrundă în universul fascinant al lecturii și al artei plastice.

Autor: Anemona Maria Frate

Advertisements
error: Content is protected !!