Malul Someșului a început să fie distrus de buldozere, iar societatea civilă clujeană a anunțat deja că va începe protestele împotriva acestui proiect.
Aceștia s-au reunit marţi şi au stabilit un calendar al manifestaţiilor, după ce municipalitatea a refuzat să le ofere detalii tehnice despre proiect. Astfel, joi dela ora 17.00, a fost anunțat un nou protest, „Oprim distrugerea Someșului! Oprim proiectul ilegal al Primăriei!”.
Pe website-ul primăriei a fost postat însă un plan al zonei. Şerban Ţigănaş, preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România, a fost dispus să comenteze pentru romaniacurată.ro desenul.
„Nu este un proiect, ci un plan, o coafură, care porneşte de la o idee foarte simplă şi care sugerează că a rezolvat problema şi care, de fapt, nu a rezolvat-o deloc. Problema era de principiu şi de detaliu, iar acest plan nu rezolvă nici principiul, nici detaliul. Noi avem o vorbă în România: se spune ‘aceeaşi Mărie cu altă pălărie’.
Adică e un proiect de pălărie. Avem aceeaşi fâşie de asfalt pe care am desenat altceva. În loc de o bandă de autovehicule, s-a desenat o pistă de biciclete şi un pietonal, adică o fâşie la aceeaşi cotă, pe care ar putea să circule pietonii, dar fără să fie separaţi de banda de biciclete, eventual.
Pe ce a mai rămas până la Someş s-au desenat cerculeţe verzi, în care ne putem imagina că vor fi nişte copăcei foarte frumos aliniaţi, care vor apărea acolo nu ştiu de ce”, a spus arhitectul.
Acesta a explicat cum ar trebui gândită această zonă a Clujului, situată în zona Parcului Central, a Someşului şi aflată la poalele dealului Cetăţuia.
[ads2]
„Problema de fapt se pune în felul următor: există un spaţiu între parc şi râu în care se doreşte să se realizeze nişte lucruri; dacă acestea nu încap, fizic, spaţial, toate simultan, atunci trebuie să recurgem la priorităţi, şi prioritatea numărul unu oriunde în lume, pe care trebuie să o aplicăm şi noi, iar aici este cheia rezolvării problemelor, este pietonul. Adică cel mai important este pietonul şi trebuie să îi creăm condiţii să fie apropiat de râu, să profite de spaţiul acesta unic, în zona cea mai importantă şi interesantă din apropierea centrului.
Pietonul are nevoie de detalii ca să fie apropiat de Someş, să circule, să profite de natură, care există deja acolo şi nu trebuie înlocuită. Pe locul al doilea, dacă mai rămâne loc, este biciclistul. A
ici aş face un amendament: nu e absolut necesar ca pista de biciclişti să fie pe malul Someşului; dacă există probleme de spaţiu, ei pot fi canalizaţi pe altă parte, inclusiv prin parc, unde există deja o pistă. Deci pietonul este cel mai important, iar el trebuie să fie protejat, să nu se întâlnească cu maşina sau cu bicicleta, că nu îi este prea bine dacă este luat la 25 de kilometri pe oră pe furcă.”