Cluj: Ce doriti? Spatiu verde sau o banda auto in plus pe langa Somes?

Updated on octombrie 16, 2015

foto: Bîldea Ioan
foto: Bîldea Ioan

Președintele Ordinului Arhitecților, Șerban Țigănaș, i-a trimis o nouă scrisoare primarului Clujului, Emil Boc, pe tema proiectului de amenajare a malului Someșului. Betonarea malului Someșului pe partea cu Parcul Central, de la podul Elisabeta până la podul Garibaldi, a generat dezbateri aprinse, lucrările fiind suspendate după ce numeroși clujeni au protestat în stradă și peste 2.000 au semnat o petiție prin care se solicită stoparea betonării zonei și a sacrificării spațiului verde și a copacilor de lângă Someș pentru a face loc unei noi benzi pentru circulația auto.

Scrisoarea lui Șerban Țigănaș

Stimate Domnule Emil Boc,

primar al municipiului Cluj-Napoca,

În numele OAR vă mulțumesc pentru faptul că ați dat curs solicitării noastre de a deschide dezbaterii proiectul de transformare a malului Someșului în zona cea mai vizibilă din oraș, cea a amfiladei de spații și dotări publice pentru agrement, parcuri și sport.

foto: Bîldea Ioan
foto: Bîldea Ioan

Considerăm că și prin această deschidere municipiul de pe Someș se plasează în rândul celor mai avansate localități din România în ceea ce privește consultarea publică și colaborarea cu organizațiile profesionale și societatea civilă. Dorim să sprijinim aceste demersuri și să continuăm prin a dovedi că astfel de procese conduc la calitate și pot avea final fericit pentru toate părțile implicate, chiar dacă declanșarea procesului se datorează unui proiect discutabil.

Am considerat important ca în acest moment al dezbaterilor referitoare la propunerea de extindere a carosabilului Splaiului Independenței cu transformarea malului Someșului, să fac câteva precizări importante pentru buna continuare a eforturilor de a dezvolta un proiect în cea mai favorabilă formulă pentru beneficiul orașului. Punctul de vedere pe care îl exprim în continuare este personal și este bazat pe informațiile aduse în cele două discuții găzduite de primărie, care au avut loc până acum.

Proiectul de realizare a unui carosabil extins prin lărgirea actualului carosabil spre râu nu este acceptabil datorită faptului că a ignorat încă din temă dezideratul strategic al apropierii fizice și vizuale a oamenilor de cursul apei. Proiectul, chiar dacă urmărește completarea unei scheme de trafic complexe și mai ales realizarea foarte importantelor căi dedicate pentru transportul în comun în ambele sensuri ale axei est – vest, a deviat în mod clar constatat de la Planul Urbanistic Zonal care l-a originat prin realizarea de etape parțiale cu diferite constrângeri. Mai mult, proiectul nu prezintă detalii armonioase de racordare la elemente importante cu care se întâlnește, podurile existente, trotuare pietonale și treceri de pietoni, oferind în plus un aspect specific rezolvărilor drumurilor extraurbane, dedicate exclusiv vehiculelor. Proiectul este neintegrat și datorită absenței din conținutul acestuia a soluțiilor complete de refacere și amenajare a zonei malului care va fi eventual afectată, ignorându-se aspectele legate de peisagistică, din motivul arătat anterior, respectiv o temă incompletă, deficitară. În concluzie, acest proiect nu este acceptabil în forma actuală nici dacă decizia de a lărgi carosabilul se va dovedi justă și benefică.

[ads2]

Pentru continuarea demersurilor văd posibile două căi, pe care vi le propun spre analiză:

  1. Prima formulă presupune studierea în ansamblu a sistemului complex de transport în comun și a posibilităților de realizare a căilor dedicate exclusiv acestuia, luând în calcul toate elementele existente și preconizate, cum ar fi prelungirea străzii Uzinei electrice spre Calea Moților, sistematizarea intersecțiilor aferente tuturor podurilor existente, propuse și în proiect, în corelare cu Planul Urbanistic General. Este necesară realizarea de simulări comprehensive în variante alternative și pentru toate etapele intermediare ale ipotezelor și supunerea lor unei dezbateri profesionale care să conducă la alegerea soluției optime. Dacă decizia de extindere a carosabilului se va dovedi cea mai bună formulă, în urma acestei analize comparative evaluate cu mijloace tehnice de calcul avansate, atunci proiectul poate fi continuat prin suplimentarea sa cu absolut necesarele detalii de integrare, adăugându-se practic un proiect de amenajare a malului, care lipsește în acest moment.
  2. A doua formulă nu poate porni decât tot de la analiza sistemului de mobilitate, analiză propusă și pentru prima cale. Dacă aceasta va evidenția avantaje insuficient de puternice a soluției cu extinderea carosabilului sau va conduce la concluzia că față de orice formulă proiectată, menținerea situației actuale nu induce o scădere remarcabilă a randamentului sistemului de trafic, proiectul actual trebuie să fie abandonat. În acest caz, concursul pentru masterplanul de dezvoltare a spațiilor adiacente cursului râului Someș pe toată distanța parcursă prin municipiu, va putea oferi idei alternative care să fie ulterior transformate în proiecte de amenajare a spațiilor de pe tronsonul pe care îl discutăm acum. Diferitele subzone, aflate în relație în cadrul unui masterplan coerent, vor putea fi dezvoltate în funcție de priorități, bugete și coordonate fără riscul de a se mai petrece devieri de la principiile și obiectivele exprimate și adoptate.
foto: Bîldea Ioan
foto: Bîldea Ioan

Concluziile și recomandările mele sunt următoarele:

a) Inițierea de către primărie a unei analize complexe, dublate de ipoteze studiate prin simulări asupra formulelor de mobilitate, cu accent pe transportul în comun cu căi dedicate, este absolut necesară. prezentarea publică a acesteia va ajuta la înțelegerea completă a strategiei de mobilitate.

b) Realizarea masterplanului de dezvoltare a spațiilor adiacente întregului curs al Someșului este de asemenea necesară și rezultatele concursului trebuie să ofere cât mai curând soluții, inclusiv pentru zona pe care o discutăm acum. Tema concursului poate solicita studiul în variante a acestui tronson, atât pentru ipoteza lărgirii carosabilului cât și pentru ipoteza menținerii configurației actuale.

c) Luarea deciziilor pentru continuarea proiectelor și lucrărilor în orice formulă trebuie să plaseze în fruntea listei de criterii de evaluare modul în care soluția adoptată răspunde dezideratului prioritar exprimat și adoptat de a apropia cetățenii de cursul apei prin amenajări de cea mai bună calitate.

d) Pentru continuarea discuțiilor spre concluzii acceptabile și pentru evaluarea acțiunilor care vor urma pe această temă, vă propun constituirea unui Comitet de experți care să reprezinte actorii urbani care și-au exprimat interesele pentru subiect, atât din societatea civilă, din rândul organizațiilor profesionale, al experților independenți, al mediului academic, al administrației publice și al consilierilor locali, fără a fi limitativ. Acest comitet trebuie să se constituie pentru a contribui activ la identificarea modului optim de obținere a soluției necesare și pentru a monitoriza acuratețea implementării ei. Vom avea astfel o formulă locală de colaborare între administrație, decidenți, experți și societate, care dacă va fi adoptată avem șanse fără precedent să oferim cetățenilor Clujului și tuturor celor care ne vor vizita orașul, cea mai bună rezolvare al unui proiect de maxim interes.

Vă mulțumesc încă o dată pentru deschiderea de care ați dat dovadă și vă invit să luați în considerare propunerile de mai sus, pe care din rațiuni firești consider oportun să le fac publice.

 

Cu deosebită considerație,

Șerban Țigănaș,

Ordinul Arhitecților din România, președinte

Advertisements
error: Content is protected !!