Aeroportul Cluj. „Incident GRAV” în cazul avionului Blue Air care a ieșit de pe pistă. Vezi ce spune raportul final:

(Last Updated On: December 21, 2016)

Comisia de investigație privind siguranța aviației civile numită de Directorul CIAS a emis ieri raportul final în cazul avionului Blue Air care a ieșit de pe pistă în 7 ianuarie 2016. Concluzia: Incident Grav!

„În data de 7 ianuarie 2016, o aeronavă de tip Boeing 737-400 zbura pe ruta București-Barcelona cu escală la Cluj. În faza de aterizare pe aeroportul din Cluj, după trecerea pragului 25 al pistei, aeronava a filat prelungit aproximativ 10 secunde, a luat contact cu pista și a început reducerea vitezei, dar, cu toate că pe ultima parte a traiectoriei sistemul de frânare a fost acționat manual, viteza aeronavei nu s-a redus suficient cât să poată fi evitată oprirea înn afara pistei” se arată în raport.

Concluziile raportului:
– Acest echipaj a aterizat pentru prima dată pe acest aeroport.
-Pe timpul briefing-ului, echipajul nu a discutat despre particularitățile aterizării pe pista acoperită de zăpadă.

-Surplusul de combustibil luat față de necesarul pentru misiune (care include și zborul la unul din aeroporturile alternative) a permis doar 5 minute de zbor în zona de așteptare.
-Briefing-ul pentru coborâre a fost incomplet. Nu au fost stabilite măsurile suplimentare ce se impuneau în raport cu starea pistei. procedura STAR setată în FMS a fost inadecvată.

-La aterizare echipajul nu a observat decât sistemul PAPI și luminile centrale ale pistei
-La aterizare, cu vânt din spate, viteza indicată (140k.t/259 km/h) a fost cu 11 kt mai mare fată de VREF recomandată de QRH

-Redresarea a fost efectuată la 45 ft, cu 25 ft mai mare față de înălțimea recomandată pentru Boeing 737
-Aeronava a efectuat un zbor în filare de aproximativ 10 secunde.
În momentul acționării palonierelor pentru corectarea abaterii de la direcție nu s-a menținut o presiune constantă pe frâne.

-Mijloacele de deszăpezire au elioberat pista cu aproximativ 10 minute îninte de aterizarea aeronavei.
-Pista a fost curățată pe zona centrală în lungul axului pistei

-La momentul aterizării este posibil ca grosimea stratului de zăpadă umedă să fi fost de aproximativ 1 centimetru.

-Este posibil ca mesajul transmis de către ATC CLJ TWR cu privire la timpul de zbor al aeronavei în zona de așteptare să fi fost perceput de echipa operațională a aeroportului ca un mesaj de urgență.

-Din cauza condițiilor meteo din momentul în care s-a produs acest incident ATC CLJ TWR nu a avut la vedere capetele pistei.

-ATC CLJ TWR, pe timpul convorbirilor sol-sol cu personalul aeroportului, a cerut în repetate rânduri să i se acorde prioritate.

Recomandări:
1, Se recomandă operatorului Blue Air să revizuiască criteriile prin care se stabilește componența unui echipaj atunci când urmează să efectueze un zbor charter pe un aeroport de destinație nouă sau rar utilizat.

2, Se recomandă Aeroportului Internațional Cluj-Napoca să verifice modul de funcționare și utilizare a sistemului de comunicație sol-sol, astfel încât să se asigure prioritate în convorbirri ATC Cluj TWR.

3, Se recomandă Romatsa și Aeroportului din Cluj Napoca să stabilească o procedură comună prin care să se optimizeze intervalul de timp dintre momentul eliberării pistei de către mijloacele de deszăpezire și momentul aterizării unei aeronave, fătă ca siiguranța zborului să fie afectată.